Buddha azt tanácsolta, hogy ne higgyük el a dolgokat csupán azért, mert azt egy buddha mondta. Mindent le kell ellenőriznünk és meg kell néznünk, hogy azok hasznosak-e számunkra. Ezért van nagy jelentősége a jól feltett kérdéseknek.
A buddhizmus tapasztalati út. A módszereken és a meditáción keresztül minden tanítás és intellektuális tudás tapasztalattá válik, így igazi belső megértés születik, amely túlmutat a hiten.
A buddhizmus arról szól, hogy megtanulunk pozitívan gondolkodni?
Nem, ugyanis a gondolatok természetükből adódóan jönnek és mennek a tudatunkban. A pozitív gondolatok éppúgy nem tartósak, mint a negatívak, így nem támaszkodhatunk rájuk. Megpróbáljuk megérteni, hogyan működik a tudatunk, ezáltal több tér jelenik meg benne, és jobban élvezzük a megjelenő helyzeteket, melyeket izgalmasnak és érdekesnek fogunk tapasztalni. Ezen keresztül egyre több jó benyomás jelenik meg a tudatunkban, így képesek leszünk megérteni annak működését.
Tanítanak jógát a buddhista központban?
A legtöbben, amikor azt a szót hallják, hogy jóga, a különféle testtartásokból és légzési technikákból álló gyakorlatokra gondolnak. Ez az ún. hatha jóga, ami nem buddhista gyakorlat.
Milyen könyvet ajánlotok egy kezdőnek?
Láma Ole Nydahl Ahogy a dolgok vannak című könyve azoknak íródott, akik egy korszerű bevezetést szeretnének kapni a buddhizmusba. A könyv bemutatja a különböző buddhista irányzatokat, és felvázolja a Gyémánt Út buddhizmus alapjait. Ole Nydahl Belépés a Gyémánt Útra című könyve arról szól, hogy feleségével, Hannah-val a hatvanas évek végén hogyan találkoztak a 16. Karmapával, és hogyan váltak buddhista tanítóvá. A Minden határon túl című könyvében pedig arról ír, hogyan hozta át a buddhista tanításokat Keletről a nyugati világba.
Szükség van-e arra, hogy csoportban meditáljunk, és hogy legyen egy tanítónk?
A csoportban való meditáció sokkal inspirálóbb. Általában lassabban tanulunk meg egy idegen nyelvet, ha csak olvasunk róla, vagy ha tankönyvben leírt technikákat alkalmazunk, míg valószínűleg gyorsabban és jobb eredménnyel halad az ember egy, a nyelvet folyékonyan beszélő tanár és a vele együtt tanuló csoport segítségével. Ehhez hasonlít a buddhizmus is. Amennyiben a Gyémánt Út módszereit szeretnéd használni, akkor szükséged van egy olyan tanítóra, aki saját példáján keresztül megmutatja számodra a célt, és rámutat a tudatodban rejlő szabadságra és kvalitásokra.
Miért olyan fontos a nyugati buddhizmus megalapozása?
A buddhizmus 2500 éve keletkezett Indiában, és kifejezésmódja mindig is változott, hogy megfeleljen az emberek igényeinek, amikor újabb országba ért. Az indiaik és a tibetiek nagyon különbözőek, és hasonlóan a mi nyugati világunkban sem fejlődne igazán a buddhizmus, ha nagyon egzotikus és idegen lenne számunkra. Ahogy a tudat természetéről szóló legmagasabb tanítások olyanok, mint a gyémánt, áttetszőek és elpusztíthatatlanok, úgy vissza is tükrözik annak a társadalomnak a színét, melyekhez eljut. Ma a buddhizmus igyekszik felvenni egy olyan stílust, amely sokkal inkább megfelel a nyugat mûvelt és független tudata számára. Ez nem azt jelenti, hogy bármi újat kitalálunk vagy hozzáadunk a tanításokhoz. Mivel 84 000 tanításból válogathatunk, ez nem szükséges.
A világ feladásának szerzetesi útja a modern ember számára kevésbé vonzó, mivel az ilyen irányú nyugati próbálkozásokat gyakran az élet teljességétől való menekülésnek és a gyengeség jelének látja. Ezt a nézetet azonban nem alkalmazzuk a hozzánk látogató tibeti szerzetesekre. Az emberek a szerzetesek köpönyegére és szertartásokra úgy tekintenek, mint a tibeti örökség őrzésének egy módjára. Buddha számtalan módszert adott a lények hasznára, és a mai Nyugaton a világi gyakorlók és jógik útja nagyrészt egyesült.
Az európaiak rendkívül érzékenyek arra a felszínességre, amely a különböző kultúrák és tradíciók keveredéséből adódhat. Azok, akik csak abban bíznak, amit logikailag kielemezhetnek, és zavarba jönnek az egzotikus életstílustól, képesek azonosulni a buddhista gyakorlatok átláthatóságával és hatékonyságával, ha azokat a kulturális sallangok nélkül mutatják be nekik. Mindig sajnálatos, ha emberek a nihilizmusnál, a politikai korrektségnél vagy a kábítószernél kötnek ki, mert nem találnak egy szellemi utat, amiben bízni tudnának.
Kell-e fizetni a közös meditációkon való részvételért?
A meditáció ingyenes és bárki részt vehet rajta. A közösség tagjainak önkéntes felajánlásai és munkája biztosítja a központok fenntartását.
Mi történik a felajánlásotokkal?
27 központunk van, melyben célunk, hogy Buddha tanításait elérhetővé tegyük mindenki számára.
Rendszeres nyilvános meditációkat és tanításokat tartunk , nyaranként pedig a becskei elvonulási központunkban nemzetközi meditációs programokat szervezünk.
A buddhistáknak vegetárinusoknak kell lenniük?
Ez valójában a te motivációdon múlik. Nem élhetsz egy fizikai testben anélkül, hogy másoknak ártanál. Még egyetlen csésze teáért is a földet először fel kell szántani, és ennek során számos apró állatka elpusztulhat. Ha valóban úgy gondolod, hogy kevesebb lényt ölnek majd meg, ha nem eszel húst, az csodálatos.
Nagyon érdekes, amit Buddha mondott a húsevésről. Azt mondta, edd azt, amit megengedhetsz magadnak és ne csinálj belőle problémát, de ne engedd, hogy közvetlenül a te kedvedért állatokat öljenek meg. Buddhista nézőpontból az ölés, jelen esetben az állat levágásának oka a rossz karmikus kapcsolat az állat és a mészáros között. Ez a karma előbb vagy utóbb beérik, még akkor is, ha te nem voltál ott és nem ettél abból a steakből, amit ez a találkozás eredményezett. A karma oda-vissza forog a mészáros és a borjú között: mészáros az egyik életben, borjú a másikban. A lényeg, hogy ne kerülj ebbe bele.
Amit tenni tudsz, az az, hogy az "OM MANI PEME HUNG" mantrát mondod, és ráfújsz a húsra. Ha a hús régebbi, mint 7 hét (pl. fagyasztott volt), akkor már nincs kapcsolat az állat tudata és teste között. Viszont az állat halálát követő 7 héten belül annak tudatossága még jelen lehet, érezheti, hogy mantrákat mondasz és barátságot mutatsz irányában. Ez nagy segítség lehet az állat újraszületésekor.
A buddhisták mind cölibátusban élő pacifisták?
Nem. Ugyan szép számmal vannak szerzetesek, akikre illik a fenti leírás, azonban a legtöbb buddhista világi ember, akik élvezik az élet örömeit. Mi is egy világi szervezet vagyunk, amelynek célja Buddha tanításainak integrálása a mindennapokba. Az emberek partnerkapcsolatban élnek, élvezik a finom ételeket, és ha kell, nem hezitálnak megvédeni a körülöttük lévő embereket, szükség esetén akár erélyesen is.
Összeegyeztethető-e az üzleti karrier azzal, hogy valaki buddhista?
A buddhista tanítások és meditációk segítenek tisztábban gondolkodnunk, ami természetesen minden területen nagyon hasznos. A koncentrációnk szintén javul általuk. Hatékonyabban tudjuk kezelni az embereket, legyenek akár kollégák, üzleti partnerek vagy ügyfelek. Buddhista szemszögből nincs semmi baj a versennyel addig, amíg tisztességes vagy. Amikor győzöl, megoszthatod a sikeredet minden lénnyel, lehetővé téve számukra, hogy osztozzanak az elért eredményeidben.
A buddhisták minding másokra gondolnak?
Három példa van arra, hogy egy Bodhiszattva hogyan kapcsolódhat másokhoz. Az első a királyé, aki először magát erősíti, hogy képessé váljon később másokon is segíteni, a révészé, aki utasaival együtt érkezik a túlpartra, és a pásztoré, aki elsősorban mással törődik, mielőtt magára gondolna. Míg a király befolyása a legnagyobb, a pásztor fog a leggyorsabban fejlődni, mert másokra figyel és magáról megfeledkezik.
Hogyan fogadják az új érdeklődőket egy buddhista központban?
A meditáció előtt minden új érdeklődőnek adunk egy rövid magyarázatot a Gyémánt Út buddhizmusról, az általunk gyakorolt meditációkról, és a központunkról. Emiatt első alkalommal mindenképp érdemes a meditáció kezdete előtt fél órával megérkezni. A félórás meditációt követően válaszolunk az esetlegesen felmerülő kérdésekre, melyet kötetlen beszélgetés is követhet. A meditáció utáni napi programok központonként eltérőek lehetnek, ezért érdemes előre tájékozódni a részletes programokról.