A buddhista tanító szerepe
Buddhista tanítónk egyszerre példaképünk, legjobb barátunk és fejlődésünk félelemnélküli tükre.
Megmutatja buddhatermészetünk, keresztülvisz minket az egó felbukkanó játszmáin és arra bátorít, hogy felfedezzük az óriási potencialitást, amellyel mindannyian rendelkezünk. Az életben az olyan dolgokat, mint például az autóvezetés vagy a zongorázás egy tanár útmutatásain és példáján keresztül sajátítjuk el. A tudat természetének felismerése sokkal nehezebb a hétköznapi dolgok megtanulásánál, egy buddhista tanító ezért még ennél is sokkal fontosabb.
„Amikor már mindent megtanultál a lámádtól, a tudatod és az ő tudata egy.”
Kalu Rinpocse
Különösen a Gyémánt Útra igaz, hogy egy megvalósított tanítóhoz fűződő kapcsolat lehetővé teszi a tapasztalatok és belső felismerések teljeskörű átadását A kagyü vonal mestereinek életében sok példát láthatunk erre. Naropától kezdve Tilopáig és a tizenhét Karmapáig, céljuk elérését mindannyian hálásan lámájuk áldásának tulajdonítják. Így Buddha legfontosabb és legközvetlenebb tanításai napjainkig fennmaradtak az élő, "hús-vér" tapasztalat tartói által.
Hogyan találjunk buddhista tanítót?
Ha egy tanítón meditálunk, olyanná válunk, mint ő. Tehát gyors irányadóként egyszerűen csak tegyük fel a kérdést magunknak, hogy valóban át akarjuk-e venni a tanító tulajdonságait. Arra akarunk törekedni, hogy tíz év múlva olyanok legyünk, mint ő?
A megvilágosodáshoz vezető út hatalmas és sokoldalú, tehát egy olyan buddhista tanítót kell találnunk, aki ismeri a buddhista tanításokat és már saját maga is belső felismerésre tett szert a tudat természetével kapcsolatban. Megéri némi időt rászánni és megfontolni a dolgokat, amikor megvizsgáljuk a tanítót.
Jó, ha emlékeztetjük magunk arra, hogy amíg el nem érjük a megszabadulást, nem igazán a világot látjuk, hanem inkább saját tudatunk tartalmát. Ahogy a tibetiek mondják, egy magasabb hegy csúcsát nehéz az alacsonyabb hegyről látni. Mégis, mi tanítványok hogyan ellenőrizhetjük le egy tanító tudását és megvalósítását?
Először is egy hiteles átadási vonalban kell helyet foglalnia, és saját tanítója felhatalmazása szükséges ahhoz, hogy tanítson. Ha tudása mellett együttérzést is fejez ki azáltal, hogy mindig másokért dolgozik és tanítványai szükségleteit a sajátjai elé helyezi, akkor mindez jó alapot jelent. Nagyon hasznos, ha megismerjük a többi tanítványát is. Figyeljük meg, hogy jól érezzük-e magunkat velük, és hogy el tudjuk-e fogadni őket emberi szinten.
A hétköznapi tanítók, mint például barátaink a központokban és a Gyémánt Út világi tanítói, akik magyarázatokat adnak a buddhizmusról, anélkül nyújthatnak nekünk információt, hogy különösebben közeli kapcsolatba kerülnének velünk. Azonban egy láma, egy megvalósított tanító kiválasztása azt jelenti, hogy a látásmód legfontosabb szintjén engedjük őt a tudatunkba. A Gyémánt Úton a tanítót nem egy személynek, hanem saját potencialitásunk tükrének látjuk. Tehát miután kiválasztottunk egy jó tanítót, megéri őt azon a legmagasabb szinten látni, amelyet ereje fenn tud tartani. Ez megerősíti már meglévő saját belső gazdagságunk.
"Egy buddhista tanító helyzete egyáltalán nem bonyolult. Csak ugyanazt kell tennie és mondania. A döntést, hogy a tanítvány a tanítót minden tulajdonságával együtt kiválasztja vagy sem, már a tanítványnak kell meghozni.”
Láma Ole Nydahl, Ahogy a dolgok vannak